Udskriv
4.8 fra 5 stemmer

Surdej

Det er rigtigt simpelt at lave sin egen surdej. Alt hvad du har brug for er tid og lidt tålmodighed.
Forb. tid25 min
Samlet tid25 min
Ret: Bagværk
Køkken: Alle
Keyword: brød, surbrød, surdej
Antal: 1 aktiv surdej
Kalorier: 451kcal
Forfatter: Sune Trudslev

Equipment

Ingredienser

  • hvedemel gerne et højprotein mel som manitoba mel
  • fuldkorns hvedemel
  • fuldkorns rugmel
  • vand

Sådan gør du

  • Start med at komme 100 gram rugmel og 150 gram vand i et patentglas
  • Rør grundigt så alt melet har optaget vandet
  • Stil det et varmt sted til næste dag (gerne i solen eller tæt på en radiator)
  • Så skal du ellers gøre det samme hver dag, indtil at din surdej er aktiv. Med aktiv mener jeg at efter du fodrer den vokser den til omkring dobbelt størrelse over 4-8 timer efter en fodring.

Daglig fodring

  • Rør surdejen sammen
  • Mål 50 gram surdej op i et rent patentglas
  • Tilsæt 50 gram hvedemel, 50 gram fuldkornshvedemel og 100 gram vand og rør grundigt. Opbevar et varmt sted (gerne omkring 25°C)
  • Bliv ved med at gentage til din surdej er boblende og super aktiv. Det kan normalt nås på 6-7 dage

Video

Noter

  • Hver dag kan der godt samle sig en væske ovenpå surdejen. Den rører du bare ned i dejen igen.
  • Surdejen må gerne lugte syrligt, men hvis den bliver for sur så er den blevet dårlig og du må starter forfra.
  • Der må under ingen omstændigheder komme mug eller skimmel på. Hvis der gør det er den totalt død og du skal starte forfra.

Nutrition

Portioner: 250g | Kalorier: 451kcal | Kulhydrater: 90g | Protein: 14g | Fedt: 2g | Salt: 8mg | Potassium: 125mg | Fiber: 3g | Kalcium: 19mg | Jern: 1.1mg